Korn og glade kjerringer!

En god start på dagen, hva er egentlig det? Her huset, om du spør de tre gutta jeg lever med, tror jeg de ville svart: frokost som ofte består av korn/gryn, og at jeg er glad, men ikke skravler så masse.

Jeg er alltid ute etter gode oppskrifter som er enkle og næringsrike til oss i familien! Jeg er ingen Ingrid Espelid Hovig, men har jo vokst opp med henne. Og vil jo gjerne tilby familien min god mat som også er sunn og metter. Det er her byggrynsgrøt nå er blitt en favoritt! Det sies også at kvinner som ikke kunne lage byggrynsgrøt, ikke var like ettertraktet som kjerringemner. Jaggu godt jeg er gift allerede!!

Jeg kjøper byggryn som er økologisk på Lokal Kolonial, ta gjerne med egen beholder. Eller så får du det i papirpose.

Bygg

Mat jeg skal lage må ikke kreve all verden av meg! Jeg har ikke slik passion for matlaging, jeg har passion for å spise!

Men så til min nye oppdagelse, byggryn. Bygg er den første kornarten vi mennesker begynte å dyrke, og den er an av verdens viktigste. Den er super for oss kvinner i vår beste alder. Den har et høyt innhold av løselig fiber, spesielt et fiber som heter betaglukan. Det bra både for nivået av kolesterol i blodet, samt at kan virke regulerende på blodsukkernivået (dette er jo supert for å forebygge diabetes og er bra for de som allerede har det) Dessuten er det bra for å forebygge hjerte og karsykdommer.

Byggryn bør legges i vann over natten i kjøleskapet, i den mengden du trenger.

20160801_103637

Oppskrift for damer som liker det enkelt! ca 4 porsjoner.

Byggrynsgrøt

  • 2. dl økologiske byggryn (legges i vann i kjøleskapet kvelden før)
  • 1 liter melk
  • 1 dæsj mineralsalt
  • 2 dl lettkokt økologiske havregryn

Hel av vannet fra byggrynene. Putt byggryn og melk i en kjele la det hele småkoke i ca 15 minutter til byggrynene er møre. Jeg rører litt i grynene underveis. Så tilsetter du havregryn og lar det hele stå noen minutter «å kose seg»! Så litt salt!

Jeg tar det jeg har på toppen. Det kan være sukker/kanel, eplebiter, hakkede mandler eller andre nøtter/frø, rosiner, friske eller frosne bær.

IMG_3263

Byggryn er fint å bruke i supper, salat, i gjærbakst og puddinger. Jeg skal også prøve å erstatte ris til middag med byggryn.

Jeg for min del tar den i grøtform til frokost eller lunsj! Den er like god kald som varm!

May it do you good!

Klem Bianca

20160525_161958

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *